عملکرد ساعت های مکانیکی سیتیزن

عملکرد ساعت های مکانیکی سیتیزن
موتور های بسیار متنوعی برای ساعتها توسط کمپانی های ساعت سازی تولید شده است که هر کدام از آنها با ایده های مختلف این کمپانی ساخته شده اما تمام مدلها در 2 دسته اصلی مکانیکی و کوارتز جای می گیرند.

ساعت مچی اتوماتیک چگونه کار میکند؟

شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که به تازگی با دنیای ساعت مچی از برندهای مختلف آشنا شده اید و درباره انواع ساعت اطلاعات چندان زیادی ندارید تا بتوانید با توجه به اطلاعات خود بهترین و قیمت مناسب ترین ساعت مچی از نوع اتوماتیک یا غیراتوماتیک را تهیه و خریداری کنید.
خب، همانطور که میدانید ساعت مچی های موجود در دنیا دارای طرح ها، مدل ها، سبک ها و ویژگی ها و خصوصیات خاص و منحصر به فردی می باشند که همین موارد است که می تواند انتخاب آن ها را کمی سخت و دشوار کنید.
یکی از پرطرفدارترین مدل های ساعت، ساعت مچی های مکانیکی هستند که ما امروز درباره آن و اینکه ساعت مچی اتوماتیک چگونه کار میکند توضیح داده ایم
.

ساعت اتوماتیک چیست و چگونه کار می کند؟

قبل از آنکه بخواهیم درباره موضوع اصلی مقاله امروز یعنی ساعت مچی اتوماتیک چگونه کار میکند، با شما صحبت کرده و اطلاعاتی را در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم لازم دانسته ایم که برایتان بگویم که اصلا ساعت مکانیکی چه ساعتی است؟

خب، در یک تعریف کلی اما ساده باید بگوییم که ساعت مچی مکانیکی، از جمله ساعت هایی است که به دلیل حرکت منظم مچ دست می تواند کار خود را ادامه دهد. در واقع این مدل ساعت های مچی که برای استفاده روزانه گزینه بسیار مناسبی می باشند نیازی به سیم پیچ و بازسازی ندارند.

ساعت های مکانیکی انرژی خود را با استفاده از وزن فلزی نیم دیسکی که در خود ذخیره کرده اند به نام نیم دیسک روتور بدست می آورند که در زمان حرکت دست و بازو شما این انرژی ایجاد می شود.

در حقیقت این انرژی برای تأمین انرژی ساعت استفاده می‌شود و می‌تواند ساعت را در شب یا در حالی که ساعت استفاده نمی‌شود، نگه دارد.

یکی از ساده ترین راه های تشخیص ساعت های مکانیکی نگاه کردن به عقربه ساعت می باشد. در ساعت های مکانیکی عقربه به آرامی و پیوسته حرکت می کند اما در ساعت های کوارتز عقربه به صورت پرشی(تیک تاک) حرکت می کند.

موتورهای مکانیکی سیتیزن به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

ساعت های کوکی سیتیزن

ساعت های اتوماتیک سیتیزن

 

1.موتور های کوکی سیتیزن:

موتورهای کوکی قدیمی ترین نوع موتورهای ساعت مچی محسوب میشوند.همانطور که داخل عکس نمایش داده شده ترتیب کار ساعت های مکانیکی به صورت زیر است

تولید انرژی از طریق دسته کوک انتقال به چرخ دنگ توسط چرخ دنده ، انتقال از چرخ دنگ به کنترلر و بعد به نشانگر زمان

با چند بار چرخاندن فنر اصلی توسط دسته کوک انرژی در فنر اصلی به اندازه کافی ذخیره می شود این انرژی به آهستگی توسط چرخ دنده ها به آرامی تخلیه شده و ساعت نیاز به کوک مجدد پیدا می کند.

کوک مجدد بستگی به ظرفیت انرژی موتور دارد بین 24 ساعت تا 5 روز زمان می برد. پیشنهاد می شود قبل از استفاده روزانه کوک شود.

2.موتور های اتوماتیک سیتیزن:

در سالهای اخیر ساعتهای مکانیکی دچار یک تحول بزرگ شده اند و با ورود دوباره ساعتهای اتوماتیک علاقه مندان به این رده ساعتها را ترغیب به خرید مجدد این ساعتها کرده اند.

این موتورها که توانایی کوک اتوماتیک را دارند نسبت به ساعت های کوکی طرفداران بیشتری دارند و اعلب به آنها خود کوک شونده هم می گویند. انرژی این ساعتها از طریق مچ دست استفاده کننده تامین می شوند.

عملکرد اصلی این موتورها بسیار شبیه ساعت های کوکی است با این تفاوت که یک وزنه فلزی به نام روتور به موتور متصل است و می تواند به آسانی با حرکت مچ دست استفاده کننده بچرخد و انرژی را به موتور منتقل کند و در نتیجه فنر اصلی به صورت اتوماتیک کوک شود.

ساعتهای اتوماتیک نیز مانند ساعتهای کوکی احتیاج به کوک دستی دارد اما به طور قابل توجهی کمتر و اگر ساعت به صورت روزانه استفاده شود نیازی به کوک دستی ندارد.

موتور ساعت اتوماتیک چگونه کار می کند؟

خب، حال که متوجه این موضوع شدید که به چه سبک ساعت مچی، ساعت مچی مکانیکی گفته می شود، می خواهیم درباره اینکه اصلا ساعت مچی اتوماتیک چگونه کار میکند، صحبت کنیم.

این مدل ساعت مچی ها از مکانیسم مشابه ای برای ایجاد تنش در شاه فنر استفاده می کنند که این تنش در واقع هنگام رها شدن فنر از ساعت ایجاد می شود. بد نیست بدانید که مجموعه ساعت های مکانیکی کوک شدنشان به صورت دستی می باشد و این مسئله باعث ایجاد تنش در شاه فنر ساعت می شود.

اما، در ساعت های اتوماتیک، انرژی جنبشی تولید شده به کمک عقربه های باعث ایجاد تامین انرژی مورد نیاز ساعت مچی شما می شود.

این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که هر ساعت مچی اتوماتیک مجهز به موتوری می باشد که به قلب ساعت شناخته شده است که برای ساخت و طراحی آن از فلزاتی همچون: طلا یا پلاتین استفاده می شود.

کوک کردن ساعت اتوماتیک

در ادامه مقاله مربوط به ساعت مچی اتوماتیک چگونه کار میکند، می خواهیم برایتان از نحوه کوک کردن ساعت مچی اتوماتیک بگوییم و اینکه آیا اصلا این مدل ساعت مچی نیاز به کوک کردن دارد یا خیر؟!

اکثریت تولید کنندگان ساعت و برندهای به نام، همچون سیتیزن این توصیه و پیشنهاد را برای مشتریان خود دارند که هنگام خرید ساعت مچی اتوماتیک مورد نظرشان تاج ساعت را 30 الی 40 بار بچرخانند تا ساعت آن ها به طور کامل کوک شود.

شاید با انجام این کار زمانیکه می خواهیم ساعت مچی اتوماتیک خود را برای اولین بار از جعبه خارج کرده و استفاده کنید متوجه شوید که ساعت شما کار نمی کند.

اما اصلا استرس نداشته باشید و خود را نگران نکنید زیرا که این مسئله به راحتی قابل رفع شدن می باشد. با قرار دادن ساعت مچی اتوماتیک خود در یک کوک کننده ساعت به آرامی آن را به جلو عقب حرکت دهید.

زمانیکه شما ساعت اتوماتیک خود را به صورت دستی کوک می کنید حرکت فعال مچ دست برای حفظ عملکرد ساعت کافی است.

فراموش نکنید که بدون کوک کردن دستی اولیه، ساعت شما ممکن است که هرگز از ظرفیت ذخیره انرژی خود نتواند به طور کاملی استفاده کند.

لازم است بدانید که ساعت مچی اتوماتیک همچون ساعت های مکانیکی نیاز به کوک شدن کامل دارند تا بتوانند بدون هیچ مشکلی برای شما کار کنند.
دقت داشته باشید که با تمام شدن انرژی دخیره شده ساعت اتوماتیک، نیاز است که ساعت خود را به طور کامل شارژ کنید. در این مورد، ممکن است لازم باشد ساعت را به صورت دستی کوک کنید یا از کوک‌کننده ساعت استفاده کنید.

مزایا و معایب ساعت مچی اتوماتیک 

ساعت مچی های اتوماتیک نیز همچون سایر ساعت مچی ها دارای یک سری مزیت ها و معایب می باشند که نیاز است قبل از هرگونه اقدامی برای خرید آن ها نسبت به مزایا و معایب آن بخوبی مطلع باشید.

پیشنهاد و توصیه ساعت سیتیزن به شما دوستان عزیزی که قصد خرید ساعت مچی اتوماتیک با کیفیت بالا را دارید این است که حتما از این مسئله مطلع باشید که ساعت مچی اتوماتیکی که انتخاب کرده اید چه ویژگی هایی دارد و چه ویژگی هایی ندارد.

در ادامه اشاره ای مختصر به مزایا و معایب این مدل ساعت مچی پرطرفدار کرده ایم.

مهم ترین مزایا و معایب ساعت اتوماتیک 

  • نیاز به باتری ندارد
  • حرکت آرام
  • پیچیدگی
  • جذابیت بصری بسیار بالا
  • طراحی متفاوت

معایب انتخاب ساعت اتوماتیک

از مهم ترین و اصلی ترین معایب مربوط به ساعت های اتوماتیک می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. حساس به شرایط محیط
  2. هنگامی که از آن استفاده نمی‌شود نیاز به کوک کردن دارد
  3. قیمت بالا

بازدید فنی ساعت های مکانیکی سیتیزن

بازدید فنی ساعت های مکانیکی مثل تست سلامتی برای انسان است. توصیه می شود هر 3 سال یکبار بازدید فنی ساعتتان را انجام دهید. در بازدید فنی تمام قسمت ها بررسی می شود تمیز و روغن کاری می شود و در صورت نیاز واشر ساعت تعویض می شود تا ضد آبی خود را از دست ندهد.

چند نکته برای نگهداری از ساعت مکانیکی

  • ساعتتان را از ضربه ، شوک و میدان مغناطیسی دور نگه دارید.
  • سعی کنید ساعتتان را در دمای بین 5 تا 35 فرار دهید. خارج از این محدوده به دقت ساعتتان آسیب وارد میکند.
  • سعی کنید اگر از ساعتتان استفاده نمی کنید هر روز ساعتتان را بلرزانید.
  • ساعت را در حد امکان او لوازم شوینده و آب گرم دور نگه دارید.
در نهایت اینکه

امیدواریم با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله در اختیارتان قرار داده ایم بخوبی متوجه شده باشید که به چه مدل ساعت مچی هایی، ساعت مچی مکانیک گفته می شود و اینکه ساعت مچی اتوماتیک چگونه کار میکند و دارای چه مزیت ها و معایبی می باشد.

بار دیگر و به عنوان کلام نهایی باید خدمت شما دوستان عزیز بگوییم که برای خرید ساعت های اصل و اورجینال می توانید با مشاوران و همکاران ما از طریق سایت citizeniran.com در ارتباط بوده و راهنمایی های لازم در این زمینه را از آنها دریافت کنید.

سوالات مربوط به ساعت مچی اتوماتیک چگونه کار میکند؟

  1.  در صورت متوقف شدن ساعت اتوماتیک چه اتفاقی خواهد افتاد؟
    اگر ساعت اتوماتیک شما به مدت 24 تا 48 ساعت استفاده نشده باشد، به احتمال زیاد متوقف می‌شود. برای بازگرداندن انرژی آن و استفاده از آن مانند اوایل، می‌توانید با استفاده از 30 بار چرخاندن عقربه بزرگ ساعت این توقف را به حالت اولیه بازگردانید.
  2. ساعت های اتوماتیک تا چه میزان دقیق می باشند؟
    یک ساعت مچی اتوماتیک با کیفیت بالا، دقت خیلی زیادی دارد. انواع ساعت های اتوماتیک، می‌توانند به اندازه دو ثانیه زمان در روز و به اندازه یک ثانیه زمان در هر هفته از دست بدهند یا به دست بیاورند.
  3. آیا ساعت‌های اتوماتیک به باتری هم نیاز دارند؟
    خیر. ساعت‌های اتوماتیک، بر خلاف ساعت‌های کوارتز، نیازی به باتری ندارند و از آن استفاده نمی‌کنند

چند مدل پیشنهادی از ساعت های اتوماتیک سیتیزن

بازخوردها
    ارسال نظر